Emotii si ganduri care pot inflori in vreme de pandemie

Viata emotionala ne impune o munca inevitabila cu noi insine: mai devreme sau mai tarziu, frica, durerea, furia, bucuria, iubirea ne indeamna sa privim adanc in noi insine si sa cautam cum sa ne raportam la ceea ce simtim in mod lucid. Fiecare persoana are, in functie de temperament si istoria sa de viata, anumite emotii cu care este dificil sa colaboreze, cu care lupta, pe care le respinge in sine. Emotii, care in aceasta perioada stresanta, pot avea posibilitatea sa se faca simtite mai des, mai intens. Putem privi asta ca pe o posibilitate de a ne stabili o legatura de prietenie cu ele, de a le lasa, fara sa le opunem rezistenta sa fie vazute, sa le cunoastem mesajul, sa ne tranziteze, fara sa ramana blocate in drum.

Haideti sa vedem ce emotii si ce ganduri asociate isi pot face simtite prezenta in aceasta perioada de pandemie, care este un factor major de stres:

Teama de consecintele posibile ale bolii, de lipsa resurselor, de lipsa proviziilor de baza. Este normal sa simti frica într-o situatie care este perceputa ca fiind noua si amenintatoare. Este posibil sa apara ganduri de genul „mi se poate întampla…” sau „imi pot infecta familia”. Fata de acest lucru, pot sa apara ganduri negative asociate cu moartea sau moartea familiei, precum si teama de a-i infecta pe cei dragi. Aceste sentimente pot genera reactii atat functionale, cat și disfunctionale. In cadrul reactiilor functionale pot aparea comportamente creative, antrenamente sau activitati recreative. In cazul reactiilor disfunctionale, care pot creste, se poate intalni un consum compulsiv de stiri, printre altele.

 Furia se poate face simti, de obicei, atunci cand traim sentimentul ca are loc un eveniment nedrept. Pot exista ganduri de tipul „guvernul ar fi trebuit sa ia atitudine mai devreme, „alti oameni nu respecta carantina si profita”. Ceea ce poate duce la comportamente iresponsabile, cum ar fi parasirea casei.

Frustrarea care rezulta din aceasta situatie, provocata de un sentiment de pierdere a libertatii, de dificultate în realizarea proiectelor și activitatilor personale. Pot exista ganduri de genul: „Nu pot face ceea ce fac întotdeauna”, „Nu îmi pot practica profesia”, „Vreau sa ies si nu pot”. Fata de aceasta situație inedita, suntem obligati sa fim rabdatori și trebuie sa dezvoltam noi obiceiuri.

Plictiseala in izolare care ne reduce semnificativ posibilitatea de a petrece timp cu ceilalati, de a practica activitati de agrement. In acest sens, ne pot vizita ganduri precum „Ce fac acum?”, „Cand pot iesi sa ma distrez?” Este important sa utilizam suportul digital de care dispunem pentru a pastra legaturile. Retineti ca este o situatie tranzitorie și ca, comportamentul respectarii indicatiilor este în sine o actiune foarte valoroasa pentru dumneavoastra si pentru întreaga comunitate.

Ambivalenta survenita dintre sentimental de siguranta , usurare pentru ca stati in casa si emotii precum frica, frustrarea sau furia. Pot sa apara ganduri de genul: „Acum pot face ceea ce nu aveam timp sa fac niciodata, desi as dori sa stiu cand se vor termina toate acestea.”

Tristetea poate sa apara din mai multe motive, insa in aceasta situatie cauza poate sta in schimbarea modului de a ne repartiza ziua. Poate fi agravata de izolare si de vizionarea in mod repetat a stirilor negative. Pot sa apara ganduri de tipul „Nu simt ca fac nimic”, “Trece timpul degeba pe langa mine”, etc. Retineti ca este o situatie tranzitorie si ca efortul dvs. de a respecta reglementarile este ceea ce ii va permite sa termine cat mai curand posibil. Este important sa impartasiti aceste sentimente cu oamenii dragi, cu care locuinți sau cu altii prin mijloace virtuale. Numirea emotiilor calmeaza activitatea amigdalei in creier.

Dezorganizarea poate fi data de faptul ca nu putem continua rutina. Aceasta ne poate dezorganiza structura noastra si putem avea senzatia ca pierdem controlul. Este important sa ne amintim capacitatea pe care o avem de a reorganiza o noua structura.

 Senzatia de “inchidere “, izolare ne poate face sa ne simtim limitati si coplesiti. Pot sa apara ganduri de tipul „Vreau sa ies și sa cunosc oameni”. Amintirea naturii tranzitorii a acestei situatii și posibilitatea desfasurarii altor activitati la domiciliu este importanta pentru a folosi timpul recreativ și productiv.

  Sentiment de singuratate din lipsa conexiunii și poate fi agravat mai ales la cei care locuiesc singuri. Pot sa apara ganduri de tipul „ma simt singur”, „Ce-o sa fac daca mi se întampla ceva”. Este important de menționat ca altii trec prin aceeasi situatie si ca este posibil sa se stabileasca noi modalitati de a crea noi legaturi. Poate cu oamenii din jurul nostru (vecini, comerciantii din zona, etc.) cu care nu interactionam de obicei sau prin mijloace virtuale pe care pana acum nu le-am folosit.

 Anxietatea provocata senzatiile neplacute în raport cu incertitudinea. Pot sa apara comportamente și ganduri care incearca sa fuga din realitate, de genul „ma duc sa dorm pana se va termina”. Este important sa incercati sa mențineti o rutina, sa stabiliți o serie de activitati pe parcursul zilei și sa separați un spatiu de acestea pentru recreere.

Disconfortul ne poate creste si din monitorizarea constanta a numarului de persoane infectate și decedate si ne va fi mai dificil sa ramanem echilibrati, pe cat se poate, in situatia data. Acceptarea acestei situatii presupune luarea acestui fenomen ca parte a naturii , ramanand in contact cu prezentul fara a face proiectii, scenarii ale posibilelor consecinte negative.

foto: unsplash.com